
Gebrand op duurzaamheid
In dit Koploper-tweeluik vertellen Rik van Paassen van koffiebranderij Peeze en Guido van Staveren van Dijk van Moyee Coffee hun koffiestories. Over duurzaamheid in de breedste zin, dus van klimaatimpact tot sociale aspecten. En over hoe koffie onszelf én de wereld om ons heen een flinke opkikker kan geven.
Rik van Paassen is impactmanager bij koffiebranderij Peeze. Met verschillende projecten levert hij een positieve bijdrage aan het klimaat. Dat betekent: veel oog voor de omstandigheden waaronder de koffieboeren wereldwijd hun werk moeten doen. Een nobele gedachte, uiteraard. Maar is het wel mogelijk om de hele supply chain – van koffieplant tot koffiekop – te controleren?
Tussenhandel wegbranden
Guido van Staveren van Dijk, founder van Moyee Coffee, wil de productieketen stevig aanpakken door de tussenhandel zoveel mogelijk te schrappen. Dat doet hij onder meer door de koffie te branden in het land van herkomst. “De hoge prijs gaat over het algemeen naar die tussenhandel. Wij hebben een hele korte keten. We laten zien dat het kán en dat het schaalbaar is.”
Maling hebben aan duurzaamheid is niet meer van deze tijd. In BNR Koplopers hoor je een impactmanager en een koffiehandelaar over de noodzaak van zorg voor klimaat én arbeidsomstandigheden – en daar plukt ook de koffiebranche zelf de bitterzoete vruchten van.
In dit Koploper-tweeluik vertellen Rik van Paassen van koffiebranderij Peeze en Guido van Staveren van Dijk van Moyee Coffee hun koffiestories. Over duurzaamheid in de breedste zin, dus van klimaatimpact tot sociale aspecten. En over hoe koffie onszelf én de wereld om ons heen een flinke opkikker kan geven.
Rik van Paassen is impactmanager bij koffiebranderij Peeze. Met verschillende projecten levert hij een positieve bijdrage aan het klimaat. Dat betekent: veel oog voor de omstandigheden waaronder de koffieboeren wereldwijd hun werk moeten doen. Een nobele gedachte, uiteraard. Maar is het wel mogelijk om de hele supply chain – van koffieplant tot koffiekop – te controleren?
Tussenhandel wegbranden
Guido van Staveren van Dijk, founder van Moyee Coffee, wil de productieketen stevig aanpakken door de tussenhandel zoveel mogelijk te schrappen. Dat doet hij onder meer door de koffie te branden in het land van herkomst. “De hoge prijs gaat over het algemeen naar die tussenhandel. Wij hebben een hele korte keten. We laten zien dat het kán en dat het schaalbaar is.”

Podcast titel: Koplopers | BNR
Aflevering titel: #15 | IMVO in de koffiebranche
Meer podcast details
Aanbevolen door Thijs van Listn
Podcastcurator