
Leer van Coca-Cola’s grootste fout
De eeuwige vraag: drink je Coca-Cola of Pepsi? Het is een marketingstrijd die al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw woedt en in ieder marketingboek wel terug te vinden is. Toch heeft de podcast Business Movers een interessant en onderbelicht aspect in deze strijd der titanen gevonden; de grootste fout die Coca-Cola ooit gemaakt heeft. Vernieuwing.
In deze tip zoomen we in op de tweede van vijf afleveringen. Alle afleveringen zijn uitstekend, maar als je slechts tijd hebt voor eentje: deze mag je niet missen. We gaan even terug in de tijd naar het Atlanta van de vorige eeuw. Op het hoofdkantoor van Coca-Cola zijn zorgen over een campagne van concurrent Pepsi. Die laatste claimt dat uit geblinddoekte smaaktesten blijkt dat hun product beter is. Coca-Cola doet de test ook en komt tot hetzelfde resultaat.
Daarom neemt de kersverse CEO van het bedrijf een rigoureuze beslissing. Hij is één van de twee personen binnen het bedrijf die het recept van het fameuze frisdrankje kennen en besluit om dat recept om te gooien. In de aflevering hoor je de desastreuze gevolgen van die beslissing.
Vernieuwing betekent niet altijd vooruitgang. Dat heeft Coca-Cola hard ondervonden toen het de strijd aanging met Pepsi. De toenmalige CEO had misschien beter niet het geheime recept van het frisdrankje kunnen krijgen.
De eeuwige vraag: drink je Coca-Cola of Pepsi? Het is een marketingstrijd die al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw woedt en in ieder marketingboek wel terug te vinden is. Toch heeft de podcast Business Movers een interessant en onderbelicht aspect in deze strijd der titanen gevonden; de grootste fout die Coca-Cola ooit gemaakt heeft. Vernieuwing.
In deze tip zoomen we in op de tweede van vijf afleveringen. Alle afleveringen zijn uitstekend, maar als je slechts tijd hebt voor eentje: deze mag je niet missen. We gaan even terug in de tijd naar het Atlanta van de vorige eeuw. Op het hoofdkantoor van Coca-Cola zijn zorgen over een campagne van concurrent Pepsi. Die laatste claimt dat uit geblinddoekte smaaktesten blijkt dat hun product beter is. Coca-Cola doet de test ook en komt tot hetzelfde resultaat.
Daarom neemt de kersverse CEO van het bedrijf een rigoureuze beslissing. Hij is één van de twee personen binnen het bedrijf die het recept van het fameuze frisdrankje kennen en besluit om dat recept om te gooien. In de aflevering hoor je de desastreuze gevolgen van die beslissing.

Podcast titel: Business Movers
Aflevering titel: Coca-Cola’s Greatest Mistake | Agent of Change
Meer podcast details